Geweld stopt
niet vanzelf.
Mijn rechten als cliënt
Meer informatie over de werkwijze van Veilig Thuis en je rechten als cliënt vindt je in het handelingsprotocol.
Ontevreden?
Ben je ontevreden over de dienstverlening of samenwerking met Veilig Thuis West-Brabant? Wij helpen je graag om dit op te lossen. Bespreek je ontevredenheid met de medewerker van Veilig Thuis waarmee je te maken hebt of hebt gehad. Meer informatie over het uiten van je onvrede of het indienen van een klacht vind je hier.
Ondersteuning nodig?
Je hebt als cliënt of als adviesvrager of melder meer ondersteuning nodig? Dat kan. Jongeren of hun ouders kunnen hiervoor terecht bij Jeugdstem (voorheen AKJ), volwassenen bij ZorgBelang Brabant|Zeeland.
De verwerking van je persoonsgegevens: welke rechten heb je en hoe is je privacy geregeld?
Waarom verwerken wij je persoonsgegevens?
Wij staan voor een veilig thuis voor iedereen. Wij hebben de maatschappelijke opdracht om burgers te beschermen door een melding van huiselijk geweld en/of kindermishandeling te onderzoeken en hulp in te zetten. Deze maatschappelijke opdracht is vastgelegd in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
Om deze maatschappelijke opdracht goed uit te kunnen voeren, mogen we jouw persoonsgegevens verwerken (grondslag: artikel 5.1.6 lid 1 WMO). Wij gebruiken deze gegevens om een goed beeld van jouw situatie te krijgen zodat wij jou en/of je gezin goed kunnen begeleiden en dat ook kunnen verantwoorden.
Veilig Thuis is door de wet bevoegd om gegevens over gezondheid en gegevens over kindermishandeling en huiselijk geweld te verwerken (artikelen 30 lid 3 sub a Uitvoeringswet AVG en artikel 5.1.6 WMO).
Veilig Thuis verwerkt de (persoons)gegevens van jou en andere betrokkenen in een dossier. In het dossier staan persoonsgegevens zoals naam, adres, geboortedatum en Burgerservicenummer (BSN). Ook staat in het dossier relevante inhoudelijke informatie die Veilig Thuis heeft ontvangen of heeft verzameld. Het dossier bevat dus gevoelige informatie waar Veilig Thuis zorgvuldig mee omgaat. Dat betekent dat anderen het dossier niet zomaar op kunnen vragen of in kunnen zien.
Alle medewerkers van Veilig Thuis hebben getekend voor geheimhouding.
Toegang tot dossiers
- Medewerkers van Veilig Thuis die betrokken zijn bij jouw melding, hebben toegang tot de informatie in jouw dossier. Dit gebeurt alleen als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van hun werkzaamheden.
- Voor het uitvoeren van administratieve handelingen, zoals het versturen van brieven en het invoeren van rapportages, kan de (cliënten)administratie toegang hebben tot jouw dossier.
- Ook kan in verband met (kwaliteits)controle of supervisie toegang worden verleend aan bijvoorbeeld een manager, werkbegeleider, beleidsmedewerker, intern of extern auditor, inspectie (IGJ) of accountant. Dergelijke personen organisaties hebben een geheimhoudingsverklaring getekend.
Met wie wisselt Veilig Thuis jouw gegevens uit?
Veilig Thuis mag jouw gegevens uitwisselen met anderen als dat nodig is voor het behandelen van de melding waarbij sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling of een vermoeden daarvan. Daarvoor hebben wij geen toestemming van jou nodig. Wel informeren wij u zo veel mogelijk van tevoren dat wij jouw gegevens doorgeven. We delen alleen de gegevens waarvan wij het nodig vinden om die te delen met als doel om de juiste hulp voor je in te zetten en/of onderzoek te doen. Er zijn uitzonderingen wanneer wij je niet van tevoren informeren:
- Voordat wij besluiten wat wij met de melding doen, vragen we aan enkele organisaties of jij daar al bekend bent. Dat doen wij om te voorkomen dat niet-passende ondersteuning wordt ingeschakeld of dat informatie op de verkeerde plek terechtkomt.
- Ook vragen wij, waar nodig, informatie op bij de politie, BRP/Gemeente en/of Raad voor de Kinderbescherming om de melding beter te kunnen beoordelen op veiligheid (verrijken).
- Wanneer het om veiligheidsredenen nodig is kunnen wij ook andere professionals of hulpverleners om informatie vragen zonder je van tevoren te informeren.
- Dit kan ook gebeuren wanneer wij denken dat er sprake kan zijn van een gevaarlijke situatie wanneer wij je informeren.
Tenslotte zijn wij verplicht gegevens te leveren aan het CBS over ons werk. Dit betekent dat wij van alle dossiers een volgnummer (door het systeem gegenereerd) en een geanonimiseerde geboortedatum van de direct betrokkenen (alleen het geboortejaar) doorgeven aan het CBS.
Wil je (persoons)gegevens in jouw dossier inzien?
Je kunt om inzage in jouw dossiergegevens vragen. Je kunt alleen gegevens inzien over jezelf of over kinderen waarover je gezag hebt. Bij dat laatste gelden de leeftijdsgrenzen zoals hieronder aangegeven. Je kunt een afschrift vragen van het dossier. Bij het verstrekken van informatie zorgen wij ervoor dat deze informatie de (privacy)belangen van derden (andere (direct)betrokken personen, organisaties) niet schaadt.
Wil je je gegevens inzien, stuur dan een mailtje naar [email protected]
Kan een kind of jongere de persoonsgegevens van het dossier inzien?
- Is een kind jonger dan 12 jaar? Dan mag het kind zijn eigen dossier niet inkijken. Alleen een wettelijk vertegenwoordiger (doorgaans de ouder met gezag) kan dat namens of samen met het kind doen.
- Is een jongere tussen de 12 en 16 jaar? Zowel de jongere als de wettelijk vertegenwoordiger kunnen inzage vragen. Beide partijen hebben daarvoor niet de toestemming van de ander nodig, maar de betrokkenen moeten wel de gelegenheid krijgen hun visie op het inzageverzoek te geven.
- Is een jongere 16 jaar of ouder? Dan heeft alleen de jongere recht op inzage. Wil de wettelijk vertegenwoordiger inzage, dan is expliciet toestemming van de jongere nodig.
Meer rechten rond persoonsgegevens
Je hebt, naast het hierboven genoemde recht op inzage, ook recht op:
- Correctie van jouw persoonsgegevens wanneer er feitelijke onjuistheden in staan. Wanneer het niet gaat over correctie/rectificatie van feitelijke onjuistheden, dan heb je het recht om een eigen verklaring aan het dossier te laten toevoegen.
- Verwijdering (‘wissing’) van je gegevens als er geen sprake blijkt te zijn van huiselijk geweld of kindermishandeling en het vermoeden is feitelijk en bewijsbaar weerlegd. Soms is er geen sprake van huiselijk geweld of kindermishandeling, maar zijn of blijven er wel zorgen, dan bewaren wij het dossier. Ook wanneer er andere wetgeving m.b.t. bewaarplichten (andere dan hieronder beschreven) aan de orde is of ter verdediging bij een klacht of een rechtszaak hoeven wij de gegevens niet te wissen.
- Het (tijdelijk) stopzetten van het verwerken van jouw persoonsgegevens als deze niet feitelijk juist zijn.
Als je gebruik wilt maken van een van deze rechten, neem dan contact op met je contactpersoon van Veilig Thuis. Als het nodig is, stemt Veilig Thuis af met de Functionaris Gegevensbescherming voor een advies.
Hoe lang wordt jouw dossier bewaard?
Veilig Thuis is wettelijk verplicht (de (persoons)gegevens in) het dossier ten minste 20 jaar te bewaren. De termijn gaat lopen vanaf het moment dat de laatste wijziging van het dossier heeft plaatsgevonden. Het dossier of delen daarvan kunnen langer dan 20 jaar worden bewaard als dat redelijkerwijs vanuit de zorg van een goed hulpverlener nodig is.
Beveiliging persoonsgegevens
De beveiliging van jouw gegevens vindt plaats via meerdere technische en organisatorische maatregelen zoals firewalls, virusscanners, wachtwoordbeleid, beveiliging van verbindingen, logging van toegang, specifieke afspraken met derden (verwerkersovereenkomsten), protocollen, gedragsregels en bewustwordingscampagnes voor medewerkers. Daarnaast gelden er voor de medewerkers geheimhoudings- en vertrouwelijkheidsbepalingen uit wet, beroepscode of (arbeids)overeenkomst.
Profilering en geautomatiseerde besluitvorming
Veilig Thuis maakt geen gebruik van profilering zoals beschreven in de AVG en ook geautomatiseerde besluitvorming wordt niet toegepast.
Spelregels voor het maken van geluidsopnamen
- U mag geluidsopnamen maken, geef dit vooraf door aan de medewerker waar je het gesprek mee voert.
- Je verstrekt een kopie van de opname aan Veilig Thuis of de medewerker neemt het gesprek ook op.
- De geluidsopname mag niet worden bewerkt.
- De geluidsopnamen mogen alleen gebruikt worden voor eigen gebruik.
- Het is niet toegestaan deze gesprekken zonder toestemming van Veilig Thuis te delen of openbaar te maken (bijvoorbeeld plaatsen op social media).
Links
Nu melden
0800 - 2000